Dag 15: Met de padvinders de lucht in

30 juli 2017 - Santa Maria, Portugal

Ik weet niet goed wat me bezielde toen ik de terugvlucht boekte. Een vlucht naar Lissabon met een tussenstop van vijf uur op het eilandje Santa Maria.
Om vier uur waren we opgestaan. En om 7 uur kwamen we in een klein vliegtuigje slaapdronken aan op Santa Maria. Een luchthaven van niks. En wat kan je doen in vijf uur op een zondagmorgen?

De mevrouw van het toeristenbureautje belde een taxi voor ons en tien minuten later stond er een busje met een verlegen chauffeur, die zijn eiland niet echt kon verkopen. Hij vond het ook allemaal niet bijzonder, en bovendien was alles gesloten. Dus lieten we ons rijden naar een uitkijkpunt, en zo kregen we een indruk van het eiland.
De huizen hebben hier typische ronde witte schoorstenen. En ze hebben hier cactussen in plaats van hortensia's,  palmbomen en varens.

Het hoofdstadje is niet veel meer dan een paar lange straten met donkergrijze wegen, armoedige huisjes en hangende mannen. We lopen een stukje naar de haven en ontdekken het piratenverleden van het eilandje. Een aantal keer is het eiland geplunderd door piraten en zijn een aantal inwoners in Algerije op de slavenmarkt beland. We nemen een koffie bij de supermarkt en togen terug naar de luchthaven.
Gezellig! Een vlucht met een volledige scoutinggroep, die lekker luid zingen. Moet je om vier uur opgestaan zijn, krijg je dit.

In Lissabon proppen we de bagage in de metro, en we begeven ons richting de oude stadswijk Alfama. We duwen de koffers over de gladde kinderkopjes een paar straten door, totdat we de binnenplaats vinden waar ons appartement ligt. In het appartement is het erg warm, en er hangt een zware lucht van oude geurstokjes. Om half acht duiken we de nauwe straatjes in op zoek naar een plek om nog wat te eten. In elke hoek staan tafeltjes gestald, en elke stoel lijkt bezet. Uit verschillende ramen schallen de stemmen van de Fado-zangeressen, zo treurig dat het glazuur bijna van de azulejotegeltjes spat. Maar heel wat beter, dan die leuzen van de padvinders.
We weten even niet, wat te kiezen. Maar duiken uiteindelijk een terras op met een dak van druivenranken. Een goede keus voor overheerlijke tapas. Lissabon here we come.