Dag 3 : Efteling à la Portugal

18 juli 2017 - Sintra, Portugal

Wat is de goedkoopste manier om bij het Peña-Castell te komen?', vraagt Ilja.
 'Lopend', lacht de jongen vriendelijk, terwijl hij weet dat dat bijna anderhalf uur naar boven is. Maar even later zit we in een tuktuk. Een soort open scooter met twee banken. De meiden schateren het uit, als we de steile bochtjes om scheuren. Met een bonzend snothoofd, vind ik het persoonlijk iets minder.

Bij de toegangspoort van het landgoed is het druk. Twee dames vragen of we een transfer willen, maar die slaan we af. We zijn er immers net. Nou, dat hebben we het niet helemaal goed begrepen, want door het afslaan van de transfer blijken we opeens nog 15 minuutjes te moeten klimmen. Maar goed die €12 hebben we snel verdiend.
Dan komen we eindelijk bij het kasteel. En wat voor een kasteel! Je zou denken dat je zo het nieuwste pretpark van Walt Disney binnengaat. Een enorme Arabische toegangspoort met waterspuwers in de vorm van krokodillen. Zware grijze muren met knalgele muren die opklimmen tegen de blauwe lucht. En muren met azulejo-tegeltjes die je doen duizelen. Vanaf de hoge muren met lage kantelen zie je Lissabon als een urbane witte gletsjer naar de zee stromen.

Schuifelend gaan we door het kasteel, ook hier lijkt het alsof we in de wachtrij voor een attractie staan. Maar in plaats van een achtbaan, komen we uit bij de suites van de heersers van Spanje vol potsierlijke meubels en prullaria. Alles zorgvuldig beschermd.
En dan terug. We kunnen kiezen uit 25 routes. We lopen door een enorm mooi woud, met reuzenbomen uit verschillende werelddelen, varens, waterpartijen en hier en daar een tuinhuis, moskee of torentje. Je verwacht ieder moment een dinosaurus of een eenhoorn tegen te komen.

Als we het landgoed uit zijn, wacht ons de volgende klauterpartij naar beneden. Via een rotsachtig pad door het bos komen we na een half uur uit bij villa frassessi; een soort steile monnikentuin met bouwwerken uit bijbelse tijden. En al zigzaggend staan we dan uiteindelijk weer in Sintra. Als beloning nemen we een ijsje.

1. Francien den Uijl:
    22 juli 2017
    Wat een prachtige foto 's van jullie dolfijnen tocht en dan ook nog 2 walvissen zien! Das vakantie.
  2. Helma:
    23 juli 2017
    Wat een mooie verhalen en foto's weer. Ziet er prachtig uit. Lekker genieten met elkaar!