Dag 7: Hluhluwe Imfolozi NP

16 juli 2018 - Hluhluwe-Imfolozi Game Reserve, Zuid-Afrika

‘We doen gewoon of we een heel groot mens zijn’, zegt Ilja. Dus we staren samen terug naar de hyena. En wij winnen! De hyena druipt af. De spareribs zijn gered. Ilja rent naar binnen om de kinderen te waarschuwen, en ze naar de voorkant van het huisje te sturen. Ze hebben nog net een glimp van de hyena kunnen zien. En ik heb het vlees lekker afgebraden. Nog een tip: halve banaantjes met marshmallows leggen tussen de kooltjes. Lekker als toetje.

We hebben het voornemen om de volgende morgen heel vroeg een ochtendsafari te doen. De wekker staat weer op 5:45 uur. Tof idee, alleen blijkt de elektriciteit pas vanaf 7 uur te werken. Dus wij zoeken in het pikkedonker onze kleding, camera’s en verrekijkers bij elkaar.
Maar het plan slaagt en we zien veel wild; neushoorns, everzwijnen, giraffen, verschillende gazellesoorten, en als toetje ..... drie leeuwen!

Om 9 uur gaan we bij het huisje ontbijten. Charlotte maakt kennis met het zoontje van de campranger. Het jongetje is een kleine macho. Hij vraagt aan haar; how old are you?
‘Six’ zegt Charlotte verlegen. ‘I hope you would say that’, zegt Rain.
Rain komt gezellig met ons mee, op blote voeten, en speelt met Charlotte buiten.
Bij het huisje is ook veel zien. We krijgen bezoek van everzwijnen, meerkatten en nyala’s (een opvallende hertenbok met roodbruine poten en een donkerbruine vacht).

In de late namiddag gaan we nog een keer een safari doen. We zien al snel een kudu, een antilope met grote oren en enorm gekruld gewei. We rijden naar een uitkijkpunt bij de rivier, en zien een complete familie olifanten door het hoge gras richting het water lopen. Ze stoppen bij de rand van het gras en laten dan de grootste olifant voorop gaan. Hij inspecteert blijkbaar de zandbank en dan gaat de hele meute achter hem aan. De kleine olifantjes blijven met hun poten een beetje in de modder steken, maar uiteindelijk komt het goed. Machtig om te zien, hoe ze samen drinken uit de rivier.

‘s Avonds weer aan de braai. Geen hyena dit keer, alleen het geblaf van een wilde hond achter me.

1. Francien den Uijl:
    18 juli 2018
    Geweldig om jullie avonturen zo mee te kunnen beleven. Boedapest lijkt ineens beetje saai.😜