Dag 22: Auto wassen

1 augustus 2018 - Hazyview, Zuid-Afrika

We ontbijten met pannenkoeken! Ene Harrie heeft in Graskop een pannenkoekenrestaurant geopend, en die loopt als een trein. Ze hebben dan ook bijzondere smaken, zoals pannenkoek met citroen-merengue en pannenkoek met melktaart. Volgens mij ook allemaal ontzettend goed voor de lijn ;-).

Daarna gaan we naar Pilgrim’s Rest een oud goudzoekersdorpje, dat nog heel authentiek aandoet. Huizen met veranda’s met schommelstoelen, een oud bank met kluis, een oude garage met auto’s. In de straten staan mijnkarretjes. Het doet je denken aan een openluchtmuseum, maar het is toch niet....
Je voelt de armoede. De plaatselijke bevolking probeert te verdienen aan het toerisme, maar dat lukt niet echt goed. De uitgesneden giraffen van jacarandahout vind je in iedere Afrikaanse souvenirwinkel. Een vrouw loopt op haar hoofd met zakken macadamia’s. Maar je kan ook geen noten blijven kopen.

We waren een aantal huizen binnen gelopen, en we zien opeens dat een man spontaan onze auto is gaan wassen. Daar word ik toch wat zenuwachtig van, want we hebben vrijwel geen cash op zak. En er staan inmiddels vijf man rond onze auto. We vinden gelukkig nog een briefje en twee munten, maar de man vindt het toch veel te weinig. Het kost eigenlijk drie keer zo veel. Ai.
Schrijnend allemaal. We besluiten er toch niet veel langer te blijven.

We rijden naar het plaatsje Hazyview voor de laatste twee nachten. We willen nog wat inkopen doen bij een zeer grote mall. Het is een drukte van jewelste. Bij de pinautomaten staan lange rijen. We vermoeden dat de salarissen zijn uitbetaald. In de mall blijken we de enige blanken te zijn. En we voelen ons vreemden in een andere wereld. Ook hier blijven we niet lang.

Al met al zien we nu de andere kant van de Zuid Afrikaanse maatschappij.