Zweten in Zweden

27 juli 2014 - Leksand, Zweden

De afgelopen dagen zijn we in Siljansnas geweest, een klein dorpje bovenop een heuvel met uitzicht over het grootste meer van Zweden. Een donker boshuisje met een houten veranda, ... en een slechte internetverbinding.

Het is warm in Zweden, 29 - 31 graden. Af en toe een zomers buitje ..... zoals die keer dat ik net de barbecue aanhad. We hadden ons geïnstalleerd aan een afgelegen bosmeer, super idyllisch, kinderen aan het zwemmen. Begint het opeens te spetteren! Maar zoals gebruikelijk .... na tien minuten stopte het. Vuur weer aangemaakt en het werd één van de mooiste barbecues.

Het is een mooie regio, overal huisjes in bruinrood en wit geschilderd. De rode verfstof komt van de kopermijn in Falun, die vandaag bezocht hebben. Nu is het een museum en werelderfgoedsite. Even vergeten dat het in de mijn zelf minder warm is dan daar buiten. Dus liepen we met een poncho, korte broek en t-shirt te bibberen in de mijnschachten. 'Het is hier vijf graden', zei de tourguide vrolijk in haar  dikke windjack.
Op jacht naar een hamburgertent belandden we in Rattvik, waar op dat moment net de week van de klassieke auto's was. Het stadje was overspoeld door oude Pontiacs en Buicks in pastelkleuren met daarin opvallend veel mannen met tatoeages en lange baarden. Hele Zweedse gezinnen zaten op de parkjes en straten te picknicken en de eindeloze stoet van Fords te bekijken. Ben benieuwd wat ze van mijn Nissan vonden.

Gisteren zijn we naar Sundborn geweest, waar het huis staat van de schilder Larsson, bekend van zijn schilderijen over het familieleven. Ontzettend leuk om te zien, omdat je in het huis precies kan zien waar en wat hij geschilderd heeft. De kinderen vonden het ook heel boeiend en zijn daarna meteen zelf aan de gang gegaan met een penseel (zie foto's).

Eergisteren zijn de dames trouwens ook al creatief geweest met verf. Toen hebben ze in Nusnäs kleine houten paardjes beschilderd. Alle Dalarnapaardjes komen van dat ene dorpje vandaan. In een klein fabriekje kan je het hele proces bekijken. En ik vind het er echt allemaal heel ambachtelijk uitzien, maar het kleinste paardje van een halve duim hoog kost toch al gauw € 11,-. .... En beste mensen, wat moet je daar nou mee?

En Fenne begint al Zweedse gewoontes te krijgen, die hoorde ik gisteren aan haar zus vragen; 'wat denk je, krijg ik al een sixpack?'

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Francien den Uijl:
    28 juli 2014
    Ik ben jaloers. Huis van Carl Larsson. Hoop dat je veel foto's
    hebt gemaakt. Leuk paard om mee te nemen . Past best in de tuin.