Dag 8 : Saaie zondag?

23 juli 2017 - Nordeste, Portugal

Vandaag verhuizen we. Volgens de routebeschrijving duurt de rit maar tien minuten, wat het in theorie natuurlijk een redelijk onzinnige actie maakt. Maar tien minuten rijden op dit eiland levert een heel ander vergezicht op. Ligt ons eerste huisje in een dal, het tweede huisje ligt op een bergflank met uitzicht op zee.

.... en in de praktijk was het geen tien minuten rijden. Zo merkten we al snel dat de rua do arrebentoa nummer 7 niet bestond. Omdat we nogal vroeg waren, besloten we echter eerst een klein wandelingetje te maken. Op de bergplank was het redelijk vlak. Witte huizen omringd met plukken blauwe hortensia's. We lopen een poort door, dalen een lange trap af en we staan in een compleet groen bemoste wereld, waar twee families zitten te barbecuen. We klimmen weer omhoog, en we staan een uur later weer in het saaie dorpje.

Ik ga het gewoon vragen, en dan blijkt dat we in het verkeerde dorp zitten. We moeten naar Nordeste. Dus wij naar Nordeste, een middelgrote plaats met een brug middenin het dorp. Het is zondag. Alles is rustig. Wij zoeken. Maar op alle kaarten staat geen geen rua do arrebentoa. Ilja gaat het vragen, en dan blijkt dat we weer in het verkeerde dorp zitten. We moeten naar Pedreira.

En dan komen we eindelijk drie kwartier te laat aan. Een supervriendelijke en dunne jongeman staat rustig te wachten. Het huisje ziet er mooi uit. Nieuw, en modern ingericht met Oosterse meubels. Er staat een fles likeur en ontbijtspullen klaar.
's middag drinken we wat bij een kiosk, waar we toevallig ook de andere vriendenfamilie tegenkomen.

Ondertussen is het alweer half zeven en we togen naar het restaurant. We zijn net op tijd. Het wordt drukker en drukker. Ik zie de ober steeds meer zweten. Het loopt totaal uit de hand. Alleen een ander gezin en wij krijgen eten. Andere families hebben na een uur nog niks, en vertrekken.

's Avonds staat de jongeman nog steeds te wachten op twee vrienden van ons. Zij zouden om 5 uur komen vanaf het eiland Flores, maar zij blijken problemen te hebben met de autohuur op dit eiland. Wij hebben medelijden met de dunne jongeman, en Ilja gaat eieren voor hem bakken. Hij helemaal lyrisch.
En zo werd een saaie zondag, al met al toch een afwisselende dag.

1. Francien den Uijl:
    25 juli 2017