Dag 2 : De gouden cirkel

30 juni 2013 - Hveragerði, IJsland

De eerste nacht in onze cottage liep zo als te verwachten, niet geheel vlekkeloos. Charlotte weigerde te slapen in het meegenomen kampeerbedje en eindigde uiteindelijk tussen ons in. Wat betekende dat we zo af en toe midden in de nacht een klap in ons gezicht kregen. Fenne klaagde toch over oorpijn en om drie uur 's nachts werd het al weer een beetje licht. En zo eindigden we allemaal katerig aan de ontbijttafel. Ilja toverde op miraculeuze wijze, zonder boter te gebruiken, pannenkoeken en daarmee een glimlach op ons gezicht tevoorschijn. En de meiden gingen een veldboeket plukken. Yentl kwam met een fleurige bos terug, Fenne met welgeteld 1 grashalm. Om 9 uur begonnen we aan de gouden cirkel, bestaande uit drie hoogtepunten van de IJslandse natuur;Pingvellir, Geysir en Gulfoss. We hadden ongelooflijk geluk met het weer, want we hadden een stralend zonnetje, waardoor het zelfs af en toe warm te noemen was. het zich was zo helder dat je de gletsjerkappen in de verte goed kon zien.

Pingvellir, is een park waarbij je goed een scheur in de aardkorst kan zien. Op deze plek scheurt het Amerikaanse en Europese continent vaneen met de verbazingwekkende snelheid van 1,5 cm per jaar. Ieder moment verwachtte je dat er een hobbit of een ork achter een rotsblok vandaan zou springen. Maar de enige ork zat in onze eigen buggy. Onze lieve kleine Charlotte was veranderd in een wezentje dat met boze oergeluiden precies kon aangeven wat ze niet maar vooral ook wel wilde. ... Daar hoorde helaas ook lopen bij.En tussen al dit natuurgeweld zaten we te genieten van de sandwiches met lam met bonensaus, gekocht bij een visitorcentre.

Alle geisers in de wereld zijn vernoemd naar de spuitende poel in Geysir. Overigens doet deze geiser nu niet veel meer dan stomen. Maar de geiser Strokkur zo'n 50 meter verderop spuit iedere 6-9 minuten.

De laatste attractie bestond uit de waterval Gulfoss. Een spectaculaire waterval in twee gedeelten die wel wat leek op de Victoria Falls in Zimbabwe. Ook hier sleepten we Charlotte in haar buggy door de grijze kiezels, om het schouwspel te kunnen zien. Onze ogen vooral gericht op Fenne, die we niet vertrouwden in de buurt van de simpele afrasteringen. Een mooie maar vermoeiende dag, die eindigde met lamskoteletjes van de barbecue bij het huisje. Zomaar gescored bij een supermarktje langs de kant van de weg. .... En dat op zondag.

1. Michel & patty:
    3 juli 2013
    Toch een mooi begin. Op naar dag drie.