Dag 2 : geheid dood

11 augustus 2016 - Batu Caves, Maleisië

'..... En als ze je bijten dan ga je geheid dood'. De woorden van de doktersassistente dreunden in mijn hoofd, toen we voor de Batu Grot de eerste twee makaken zagen.
Dus vroeg ik Ilja de opklapparaplu te geven, die we mee hadden genomen voor zon en tropische buitjes. In dit geval werd het benoemd tot uitschuifwapen.
Drie steile trappen slingerden zich achter een reusachtig gouden beeld tegen een berg omhoog. Boven gaapte een groot zwart gat als de muil van een krokodil. 274 treden! Met de jetlag in onze kuiten begonnen we aan de klauterpartij. Je moest strategisch kiezen of je de linker-, midden- of rechtertrap zou nemen. Waar zitten de minste makaken?

Charlotte liep voorop. En af en toe riep ik links en dan weer rechts om de apen te ontwijken. Net een computergame. Met het zure speeksel in ons mond kwamen we eindelijk in een grote rotskamer. We waren vroeg, nog voor de horden toeristen. Een paar Indiërs waren in een hoekje aan het offeren. Twee makaken bewaakten de grot.  Verder een levende haan en drie dode. Gefladder van duiven, een geur van wierook, stilte ...... en een oorverdovende gil!
Opeens had één makaak het voorzien op Fenne. Nee hè. .... En als ze bijten dan gaat ze geheid ...
Ik zwaaide met mijn stoere uitschuifparaplu met zebramotief.
Ksssssstttt. Twee makaken lieten hun tanden zien. Fenne was er goed vanaf gekomen. De aap had alleen een gat in haar jurk getrokken.

Vervolgens moesten we de trappen weer af. Tot overmaat van ramp hoorden we het gegil van een groep moslima's, die langs een hele familie makaken moest. Wij waren sowieso nu compleet paranoia en schoven snel een zijgrot in waar je een gids kon huren voor een tour door de Dark Cave. Zonder na te denken tour geboekt. Uitstel van executie natuurlijk. Vervolgens slenterden we drie kwartier door de guana oftewel vleermuisstront. Op zoek naar duizendpoten, glimwormen, schorpioenen en spinnen. Ik begon bijna naar de makaken te verlangen. Weer 147 traptreden...

Maar we hebben het gehaald. Met trillende spieren van de moeheid eindigden we bij een vegetarisch Indiaas restaurant. Op borden van bananenblad kregen we witte rijst met groenteprutjes. Hete prutjes met hete sausjes erbij. Totaal ongeschikt voor de meiden natuurlijk. Dus kochten we later banaantjes en kokosnootmelk direct uit een kokosnoot. Maar die weeïge melk moesten ze ook niet.

Verder maar rustig aan gedaan. Maandlenzen voor Ilja gescoord want die was ze vergeten. Even naar het zwembad van het hotel. Door een plensbuitje gehold en wat gegeten. ... Morgen weer een dag.