Dag 10 : Patterson

8 juli 2013 - Matamoras, Verenigde Staten

Vandaag verruilden we onze vakantiekloffie voor nette kleding. We gingen vandaag naar Patterson, een van de drie grote kantoorfaciliteiten van Jehovah's Getuigen. Gisteravond hadden we al met de meiden de laatste filmpjes op http://www.jw.org bekeken. Er bleek weer een nieuw tekenfilmpje voor kinderen te zijn. Op de Engelse site stond ook al en nieuw tekenfilmpje bij een van de liederen.

Vandaag zouden we op Patterson zien hoe de tekeningen gemaakt worden.We kregen een rondleiding van Samantha. We hebben weer ontzettend veel geleerd. Eerst vindt een hele studie plaats naar de kleding en haardracht van een bepaalde tijdsperiode. Dan wordt op een set alles nagebouwd. Vervolgens wordt dit gefotografeerd. Daarna wordt dit dan weer door kunstschilders nageschilderd op grote doeken. En daarvan worden dan weer afdrukken van gemaakt voor in de boeken en tijdschriften.We leerden ook dat bij elk 'schilderij' er altijd een van de personen je aankijkt, zodat je als lezer wordt betrokken bij de afbeelding.We leerden over het vertaalwerk in meer dan 400 talen, zodat de lectuur simultaan over hele wereld tegelijkertijd verspreid kan worden.
Verder zagen we scholen voor kringopzieners en zendelingen. En zagen de zaal waar de graduaties plaatsvinden. Maar omdat dit werk alleen maar door vrijwilligers gedaan wordt, is er bijvoorbeeld ook een hele geavanceerde keuken waar per dag voor meer dan 1.000 mensen wordt gekookt. En er is heel systeem voor het wassen, strijken en stomen van de kleding, dat weer door andere vrijwilligers wordt gedaan. Alle kledingstukken krijgen daarvoor tags, zodat die met een scansysteem gevolgd kunnen worden. Wat ik erg leuk vond om te zien was dat er veel vrouwen waren die onderhoudsklussen deden. Die liepen echt rond alsof ze al jaren op de bouw werkten.
We hebben ook gelachen, toen we mochten poseren met oude sandwichborden.Fenne deed alleen niet mee, die had er zwaar de dampen omdat een aantal zusters zonder te vragen foto's van haar hadden genomen omdat ze zo cute was.

De rest van de dag hielden we het rustig. Nou ja, rustig... Charlotte heeft in de auto nog hard op een vinger van Fenne gebeten, dat was nou niet echt rustig. En Ilja slaakte een harde gil in een vol restaurant omdat er een spinnetje in haar t-shirt zat.

1. Bram:
    9 juli 2013
    Echt gaaf dat jullie naar Patterson zijn geweest!
    Leuke foto zo met die borden, maar die laatste foto is echt heeel mooi, jullie staan er zo goed op, dat is er 1 om in te lijsten! (alleen Charlotte kijkt wat bedenkelijk).
    Veel plezier verder zou ik zeggen, en waarschijnlijk weer tot morgen.
  2. Theo Aarts:
    9 juli 2013
    Wat hebben jullie wederom een leuke dag gehad.
    Patterson lijkt me geweldig om te bezoeken. En die sandwichborden, wat leuk om zo een indruk te krijgen hoe onzr brs en zrs vroeger hebben gepredikt. En Ilja, nog wat dollars gevonden? Wel een spinnetje heb ik begrepen. Blijft leuk om jullie verslagen te lezen.
  3. Loek en Paula:
    10 juli 2013
    Hallo lieve familie, wat een fantastische reis hebben jullie gemaakt, hele leuke foto's, en vooral op IJsland bijzondere natuur, het viel ons wel op dat jullie steeds gehuld waren in dikke jassen en mutsen en er was verdacht veel ijs, wel een contrast met Amerika, het bezoek aan Patterson een mijlpaal in je leven, de meisjes overal een enorm succes, er zullen best wel hebberige blikken op Charlotje geworpen zijn, maar jullie zijn compleet weer teruggekeerd, moe maar voldaan.
  4. Marijke:
    11 juli 2013
    We missen het reisverslag!