Dag 11 : De amish

9 juli 2013 - Bird in Hand, Verenigde Staten

We reden verder naar het zuidwesten en langzaam veranderde de namen van de dorpen in plaatsen als Nazareth, Lebanon en Bethlehem. We kwamen in Dutch Pensylvania, het land van de amish. Niet veel later zagen we de eerste buggy, een zwart koetsje voortgetrokken door paarden. De mannen dragen hier zwarte hoeden en baarden, de jongens een strohoedje, de vrouwen en meisjes witte kapjes. Één groot openluchtmuseum. Naast de rijbanen zijn hier speciale buggypaden aangelegd, zoals wij fietspaden kennen. En op de parkeerplaatsen zijn vakken ingeruimd voor de koetsjes. Je ziet niet alleen buggy's, maar je ziet ook vaak amish op een step rijden. Overal borden voor quilts. Aan de kant van de weg stalletjes met groenten en fruit.

In de middag bezochten we een Ketch 'n Kettle winkel. Houten schappen vol met potten jams, ingemaakte groenten, pecanboters, mosterd, kruidenmengsels en baksels. Om te proeven lagen er mini crackertjes..... Een oudere vrouw in de winkel loopt rond met een schort, waarop staat "I am not aging, only marinating".
Toen we de winkel uit waren, had onze Fenne opeens hele bolle zakken in haar broek. Die had zonder dat we het merkten haar hele zakken volgestopt met van die minicrackertjes.... En goed geluimd, zei ze 'jullie mogen er ook van hoor, het is tenslotte vakantie!'.

Het hing al dagen in de lucht.....Het moest er eens van komen. Onze eerste onweersbui. Even wat verkoeling. Ook hier zeiden ze dat deze warmte ongebruikelijk was.

's Avonds aten we bij Dienner's, een amish restaurant. Het buffet bestond uit allerlei gerechten, die je aan je grootmoeder doet herinneren. Aardappelpuree met stoofvlees, bietjes, broccoli, etc. Pure gerechten opgediend door pure vrouwtjes. En weer goedkoop gegeten. In die zin vallen de prijzen in Amerika echt mee. We eten meestal voor €8 pp. Een volle tank benzine voor €40.We slapen vandaag eens niet in een ketenhotel, maar in een appartementje bij de familie Stolzfus op het platteland. En jawel ... onze buren zijn Amish.

In het donker zijn we met de meisjes naar buiten gegaan om te kijken naar de vuurvliegjes die dansen om het huis. To be continued....

1. Marijke:
    12 juli 2013
    Het is mij ooit gelukt om een foto te maken van een amishmeneer op zijn koetsje. Het is fascinerend.
    Ik hoop wel dat de crackertjes ook nog lekker waren.
  2. Francien den Uijl:
    12 juli 2013
    Wat een totale andere wereld. Hoe reageerden de kids op afwezigheid van computer, tv en dergelijke?
  3. Jesse:
    12 juli 2013
    Ons huisje lag naast een boerderij van de Amish, daarom konden we foto's maken, anders is dit inderdaad bijna niet mogelijk.
    De kids hebben totaal geen behoefte aan de tv, spelen wel eens een spelletje op de IPad.