Dag 13 : Chocolade

11 juli 2013 - Hershey, Pennsylvania, Verenigde Staten

Dag Amish. Dag Donald Duck-boerderijtjes. Dag opa bakkenbaard.

Vandaag vertrokken we naar Hershey, de stad van de chocolade! Het lijkt zo een hele onderneming, maar het was maar drie kwartier rijden. Hershey is een begrip in de USA. In Nederland kennen we Hershey vooral van de Kitkat.Het Hersheypark is een heel groot pretpark met vooral achtbanen en waterattracties, maar daarnaast is er een chocoladefabriek en een chocolademuseum. Langs de straten staan lantaarnpalen in de vorm van Hersheychocolaatjes.
Wij zijn alleen naar de chocoladefabriek gegaan. Dit is in feite een grote giftshop aangevuld met wat kleine attracties die nogal duur waren. Maar je kunt er ook een gratis tour maken, waarbij het proces van het chocolade maken wordt uitgelegd. Dat hebben wij dus gedaan. Ik kon er weinig chocola van maken, maar de kids vonden het een leuk ritje. Je reed namelijk in kleine bakjes door een fabriek met zingende koeien. Op het eind kreeg je een reepje chocola.
De giftshop was ook leuk om te zien. De producten trokken mij niet aan na de lekkernijen die we bij de Amish hadden gezien, maar het is vooral leuk om te zien hoe de Amerikanen hier compleet los gaan. Je ziet hier echt gezinnen voor honderden dollars aan chocola inslaan. Lieve help, mensen kopen hier zelfs chocoladetruien maat XXXL.

Als tegenwicht voor het calorieënimperium van Hershey, zijn we daarna naar een farmersmarktje gegaan. Veel fruit, hummus en sojakaarsen deze keer. Een grote zak abrikozen gekocht, want amai..... zo dik als de doorsnee burgeramerikaan willen we toch niet worden.

's Avonds gegeten bij een american diner, een retrorestaurant in de stijl van de jaren 60, met veel chroom en pastelkleuren. Kleine jukeboxen hingen aan de muren. Maar geen burgers, soda's of sundaes voor ons. Ilja probeerde de roastbeef met aardappelkoekjes en ik de lamsgyros. Morgen hebben we weer een huisje. Kunnen we tenminste zelf koken!

......als ze maar wifi hebben!

1. Marijke:
    12 juli 2013
    De Amerikanen zijn altijd goed om overal opbrengsten uit te halen ( chocoladefabriek/pretpark/giftshop), maar zo'n rondleiding is dan wel weeer leuk. Leuk verhaal!
  2. Meryam:
    12 juli 2013
    Wat een gedoe, bij de dokter:-) Het is erg leuk om jullie belevenissen te volgen zo. Mijn kinderen willen deze reis nu ook maken....... Dat wordt sparen dus haha
  3. Michel & patty:
    12 juli 2013
    Hi, eten in Amerika is inderdaad een cultuur op zich.Niet zo zeer om de variatie (valt vaak tegen), niet zozeer om de smaak (vaak niet verfijnd) maar het gaat om hoe groter en meer hoe beter. Resultaat zie je om je heen.
    Maar ze zijn wel heel goed in entertainment. Veel aandacht en energie wordt er in gestoken. Ook de (attractie of thema) parken en bezienswaardigheden en musicals worden veelal zeer goed onderhouden en uitgedragen.
    Het Amish land zou ik zelf ook we willen bezoeken. Have fun and enjoy the American way :-)
  4. Bert en Ernie:
    14 juli 2013
    Hallo allemaal...
    Wat zijn hersheychocolaatjes? Dat vraagt Bert. Bert gaat zo boodschappen doen met Oscar Mopperkont. Wij willen dat wel eens proberen. Ik ben dol op chocola. En ijs ook. Ik hou nog meer van cholcoladenijs. Misschien is het wat om hier in sesamstraat lantarenpalen te maken van chocoladenijsjes. We hebben even het idee gehad om ze te maken van koekjes. Lange vingers. Maar dan lopen we de kans dat het koekiemonster ze aanvreet. Kun je aan Ilja vragen of de aardappelkoekjes lekker waren? Als ze vies zijn dan kunnen we de lantarenpalen beter daar van maken. Koekiemonster lust namelijk geen aardappel. Dan nog een vraag van Pino: Wat voor dier is een lamsgieros? Dat is toch geen vogel hopelijk? Dat vindt Pino namelijk niet fijn om te horen. Dat jij vogels eet Jesse. Behalve kip dan. Dat vindt hij niet erg. Die kakelen en die kakelen maar door. Als ze echt vervelend worden gaat Pino er meestal even op staan.
    In ieder geval genieten we hier van jullie avonturen en foto's. En we vjnden het leuk dat jullie zoveel plezier hebben.

Ggggroeten,
    Ernie.