De trollen van Lillehammer.

20 juli 2014 - Øyer, Noorwegen

Vanuit Oslo vertrokken we naar Lillehammer, de stad waar ooit de Olympische Winterspelen zijn gehouden. Boven het stadje ligt een skischans, als een groene tong rollend van de berg, maar verder doet het je weinig denken aan de winter. De lucht is diepblauw en er schijnt een warme zon.

We reden eerst langs Utøya, het eilandje waar Breivik 77 jongeren en begeleiders doodschoot. Als je het vanuit de auto ziet liggen, besef je goed hoe weinig kans ze hadden om te overleven. En dan nog niet te spreken over de slachtoffers van MH017... 's Avonds ontdekte ik dat ik één van de slachtoffers heb gekend. Bart was12 jaar geleden mijn tegenspeler in de musical 'Hello Dolly!'. En nu is hij als een lappen pop uit de hemel gevallen. Ik merk dat ik wat geobsedeerd ben om zoveel mogelijk berichten over de ramp te lezen. En waarom? Ik kan geen plekje in mijn hoofd vinden, voor dingen waar mijn hoofd niet bij kan.

... En door (we zijn niet zonder hoop).

We hebben even rondgekeken in Lillehammer. Wat gegeten bij een restaurantje bij een watervalletje, Nikkers. Grappig dat er een nep-eland staat, die met zijn hoofd in de muur vaststaat. We hopen dat we er nog één in het echt gaan zien.

De volgende twee dagen gaan we naar Hunderfossen, een trollenpretpark. De kaartjes zijn duur, maar voor de tweede dag is het veel goedkoper. Dus laten we het openluchtmuseum maar schieten, en gaan de kids hier twee dagen los. Het pretpark is een kruising tussen de Efteling van 25 jaar geleden en ja... uh... Autotron Rosmalen. Zo kan je er rijden in race-auto, een vrachtauto, een tractor, een treintje, een brandweerauto, een kinderauto en een auto-achtbaan. Je kan er naar een knullig sprookjeskasteel en een knullige trollengrot. Maar met het warme weer maken we graag gebruik van de wildwaterbaan, waar je zowaar vier spetters op je t-shirt krijgt. Dan maar het zwembad! Al met al, hebben we twee lekkere dagen gehad.

En wat is opgevallen. Wat zijn die Noren toch serieus. Zelfs in een pretpark. Zou het grondwoord van nors, gewoon Noors zijn? En waarom lopen zoveel Noormannen met een blote bast rond? En waarom zoveel tatoeages? ... En die trollen, dat zijn helemaal geen kleine boskabouters, maar grote bosreuzen met zwabberhaar....en een blote bast.

Wegwezen hier, morgen terug naar Zweden!

1. Francien den Uijl:
    22 juli 2014
    Ik heb ook altijd gedacht dat trollen heel klein zijn maar op de foto's te zien hebben jullie een reuze soort ontdekt. En de dames al bezig te oefenen voor het rijbewijs. Goed hoor!